Det finns något modigt i att våga vara stilla i en värld där nästan allt
skriker efter reaktion, prestation och ständig rörelse.

Är du en av dem som nästan ber om ursäkt för att de tycker om lugn?

Som om fridfullhet vore svaghet.
Som om stillhet vore lathet.
Som om vi måste vara upptagna för att ha ett värde.

Jag tror inte det längre.

Jag tror att många av oss är så vana vid stress, ljud, intryck
och ständig aktivitet att man nästan blir rädd när det blir tyst.
Det är som att kroppen inte längre minns hur vila känns.

Känner du igen reflexbeteendet?

Så fort det blir stilla kommer telefonen fram.
Tv:n sätts på.
Någon måste svara på något.
Något måste hända.
Något måste höras.

Men ibland händer det viktigaste när ingenting händer.

När du bara sitter.

Tittar ut genom ett fönster.
Ser vinden röra träden.
Hör regnet mot taket.
Känner hur kroppen långsamt börjar förstå att
den inte behöver försvara sig mot världen just nu.

Det är märkligt egentligen hur lite utrymme
vi människor ger oss själva att bara existera.

Inte prestera.
Inte vara duktiga.
Inte utvecklas.
Inte vara till nytta.

Bara vara.

Och ändå är det ofta där återhämtningen börjar på riktigt.

Inte i ännu en serie.
Inte i ännu en timme med scrollande.
Inte i att fly verkligheten med mer brus.

Utan i det enkla.

I andningen.
I tystnaden.
I mellanrummet där vi får komma tillbaka till oss själva.

Jag tror att många bär en gammal idé inom sig om att
man är en tråkig människa om man gillar lugn.
Att man är en ”tönt” om man inte alltid vill festa, höras, jaga eller vara mitt i allt.

Men det krävs faktiskt ganska mycket självvärde för att våga välja frid.

Det krävs respekt för sig själv att säga:
”Jag behöver inte springa hela tiden.”

För vissa människor är lugnet inte tomhet.
Det är läkedom.

Där kommer tankarna tillbaka i sin egen takt.
Där börjar inspirationen röra sig igen.
Där hittar kroppen tillbaka till trygghet.
Där kan själen andas.

Det är också märkligt hur mycket mer klarart man ofta ser livet,
efter att man vågat stanna upp en stund.

Många av de bästa idéerna kommer inte när jag pressar fram dem.
De kommer när jag slappnar av tillräckligt för att höra mig själv igen.

Det är som att vi ibland behöver göra ingenting för att orka göra det som faktiskt betyder något.

Så nej.
Du är inte svag för att du tycker om stillhet.

Du kanske bara är en människa som börjar förstå värdet av and-rum.

Och i en värld där många nästan springer sönder sig själva
kan det vara en av de starkaste sakerna man kan göra.

//Frifararen



*** *** ***

Nu finns det inre resor och meditationer helt utan kostnad som jag gör till dig.
här är en kort resa för att ta udden av oro och öppna för återhämtning Klicka här

*** *** ***

Vill du ha personliga möten och boka egen tid eller kurser? Klicka här